In the meantime Down Under

Yeah, veldwerk!

Week 8

(Er zullen wat spellingsfoutjes inzitten, dit omdat me laptop is ingesteld op Engels, en het dus automatisch woorden veranderd, Oowja, plus dat het mezelf niet zo bar veel uitmaakt haha)

Dinsdag 22 November

Hmmmm mijn fotos zijn er nogsteeds niet. Balen. Ik ben nu op zo een moment aangekomen dat ik echt niks meer kan doen aan me thesis voordat ik die fotos heb... Hopen dat ze morgen binnenkomen.

Vandaar dat ik vandaag opniew naar werk heb gezocht op internet, echter nu voor de maanden Februari en Maart... Daarnaast heb ik nog me rapport en paper (tot zover) een keer kritisch doorgelezen. Voor de rest me modellen nog een keer gecontroleerd etc etc...

Maar wat er wel is binnengekomen vandaag is de nieuwe as van me achterwiel. Dus die heb ik er savonds ingezet. Echter denk je dat dat lukt... Natuurlijk niet. De bouten op de oude as zitten zo vast dat ik ze niet loskrijg met het gereedschap dat ik heb. In dezer dagen toch maar een fietsenmaker zoeken die misschien wel de juiste materialen heeft! Want, dat lopen hier is ook niet echt alles.

Nadat ik daarmee klaar was ben ik eigenlijk rond 10u meteen naar bed gegaan. Om een of andere reden was ik echt helemaal op!

Woensdag 23 November

Smorgens opgestaan met de hoop dat me luchtfotos er zouden zijn... Anders zou ik echt niks kunnen doen vandaag.

Maar helaas, geen fotos... Maar omdat ik ook geen zin had om thuis mezelf te gaan vervelen, ben ik eigelijk een rondje op het lab wezen doen om te kijken of er nog iemand hulp nodig had... En gelukkig, iemand kon nog wel wat handen gebruiken bij het analyseren van grondmonsters.

Dus mezelf in een labjas gehijst, en de hele morgen in een donkere kamer gestaan om mosters the labellen, en door te meten. Nouja donker, het is heel donker rood licht. Soort van nachtvisie zeg maar haha.

Eenmaal buiten was het wel weer ff wennen dat felle licht. Zodoende loop je zonder erg gewoon tegen een kapstok aan.. Oeps.

Tijdens de lunch ben ik eigelijk heel brutaal de "werkplaats" van de uni ingestapt om te kijken of ze de moeren van mijn as los konden krijgen, en gelukkig, dat konden ze.

Na de lunch had de heer Olley een meeting van me begeleider gecancelled zodat ze mijn paper eens goed kon doorlichten... Nou ik dacht dat ik best wel goed werk had gedaan... Maar tegen 9u savonds was ik nog niet eens op de helft van het verwerken van alle comments... Ik had net 1 pagina van de 5 gedaan...

Eenmaal thuis heb ik opnieuw geprobeerd me fiets te maken. En gelukkig, na uurtje of anderhalf sleutelen hij was gemaakt! Nu kan ik weer lekker fietsen... Jeeeeeej!

Donderdag 24 November

Toen ik de computer eenmaal had opstart smorgesn, was het eerste wat ik deed naar mijn mailbox gaan, om te kijken of inderdaad mijn fotos al gearrvieerd waren. Maar helaas.... Daarna kreeg ik ook gelijk een berichtje dat er vandaag ook geen labwerk te doen was... Dit betekende dat ik alle tijd had om de rest van me feedback te verwerken. Daar was mijn dag ook gelijk mee gevuld. Echter rond een uur of 3, kreeg ik telefoon... DE FOTOS WAREN BINNEN!!!! Eindelijk! Nu kan ik morgen beginnen met het bewerken van de fotos zodat de software ze kan lezen.... Rond een uurtje of 9 was ik klaar, en dat kwam mooi uit.. om half 10 had ik namelijk nog een afspraak met de huisbaas om te kijken of ik niet in een andere kamer kon, die nu toch leegstaan. Mijn kamer heeft wel de luxe van een eigen badkamer, maar ook gelijk een hele hoop herrie van de drukke straat hierachter. Mijn eventueel nieuwe kamer is 10 dollar in de week goedkoper, koeler en stiller! Echter wel kleiner en geen eigen badkamer (nouja vanaf 4 december wel, want dan is het huis voor de rest leeg haha).

Toen ik eenmaal in me bed lag kwam ik eigenlijk wel tot de conclusie dat het best een productieve dag is geweest.

Vrijdag 25 November

Eigenlijk een hele simpele dag...

Uni, Uni, Uni, Uni.... van 9 tot 9. Niks bijzonders vandaag.

Op een dingetje na, rond een uurtje of 7 kreeg ik nog een uitnodiging om woensdag een halve dag mee het veld in te gaan... Eindelijk weer us ff de stad uit!

Savonds toch begonnen om vast wat dingetjes over te huizen naar me nieuwe kamer!

Zaterdag 26 November

Vanmorgen de laatste spulletjes overgehuist naar de kamer tegenover mij! Gelijk alles goed schoongemaakt (lees, ff stofzuigen en klaar).

Voor de rest wat de dag gewoon weer gevuld met het werken aan de thesis. Echter moest ik om 8u weer thuis zijn, om de administratie af te ronden van de verhuizing. Dus ik was een keer vroeg thuis haha… el goed veel kunnen doen aan me luchtfotos. Dus ik was wel weer voldaan voor die dag!

Savonds nog een klein beetje me kamer aangekleed met wat posters op A4… Omdat de schoonmaaktster niet meer mijn kamer in hoeft, hoef ik ze er ook niet meer af te halen voorlopig…

Zondag 27 November

Lekker geslapen in me nieuwe kamer! Het is inderdaad een stukje stiller als me oude kamer! Maargoed, vandaag hadden ze slecht weer voorspeld (lees: bewolkt), dus een mooie dag om op de uni te spenderen. Echter heb ik vandaag niet alleen maar aan mijn thesis gewerkt, maar vooral bezig geweest met het plannen van mijn droomreis! Gewoon eens kijken wat er allemaal mogelijk is, en wat ik allemaal wil gaan doen. Nu zit er een reisorganisatie op de uni waarmee ik aankomende woensdag een gesprek heb om te kijken wat zij voor me kunnen regelen. Dus heb me vast een beetje voorbereid.

Rond een uurtje of 8 ben ik naar huis gereden om te gaan strijken! Jaaa je moet echt alles zelf doen!

Voor de rest was het weer vroeg naar bed! Want de aankomde 2 dagen staat er veldwerk op het programma! Ookal is het niet voor me eigen thesis, ik wil graag ff iets anders dan alleen maar data verwerken achter een PC. Vandaar dat ik mezelf aangeboden heb als Research Assisstent voor het grote project, waar mijn thesis deel van uitmaakt!

Maandag 28 November

Smorgens om 7 uur zijn we met een team van 6 man weggereden vanaf de uni (3 onderzoekers, 2 PHD studenten, en ik)!. Met 2 grote Toyota Land Cruisers zijn we richting het gebied van de upper-Brisbane gereden, om hier bodemmonsters te nemen van verschillende rivierterrassen van de Brisbane river. Na een kleine 2 uur kwamen we aan, en zijn we gelijk begonnen met het spannen van doeken tussen de auto’s zodat we op zijn minst een beetje schaduw hadden. Is opzich wel fijn met een temperatuur oplopend tot 35 graden. Echter vergis je niet… Omdat hier bijna geen Ozon in de lucht zit, brand de zon echt een stukje harder dan in Nederland (Zonnebrand factor 50 lachen ze hier om).

Daarna was het “Veld-werk spanje” (BWA-lezers) all over again… Wat betekend: gaten hakken in riverterassen om te kijken hoe de bodem eruit zit. Echter hier zijn het door de vloedgolf van 2011 en 2013 geen terrasjes van een metertje of 2, zoals gewoonlijk… Nee die verrekte dingen zijn minimal 8m diep!... Dus je kunt wel nagaan hoe slopend dat is… Maar na een gat terras te hebben gedaan was het tijd voor lunch. Lekker luxe met wraps, druiven, nootjes, fruit, yoghurt, salades vis… De verbrande calorieen toch weer aangevuld! Smiddags hebben we nog 2 terrassen gedaan, waarna we naar onze overnachtingsplek zijn gegaan. Het werd immers donker. Onderweg was iedereen behoorlijk moe, maar op een gegeven moment was ik klaar wakker… Wacht.. was dat nou… een Kanga….. OOOOOOOHFUCK!! Er spring teen kangoroo naast ons met ons mee.. !!! GAAF!! (me eerste kangaroe hiero!) Dat was wel echt mijn moment van de dag!

Via AirBNB heeft iemand een huis gevonden vlak bij ons studiegebied, waar we zouden verblijven: Een prachtige oude boerderij bovenaan een heuvel, met uitzicht over de Great Dividing Range! Een patio met hangmatten maaktje het natuurlijk helemaal af. De rest van de avond was eigenlijk vrij simpel: Bier, BBQ, en het kijken naar bliksemflitsen in de verte! Echt een topavond. Echter was er nog wel een klein dingetje midden in de nacht… Rond 3 uur gingen tegelijkertijd alle rookmelders in het huis af… voor maar 5 seconden… Maar vreemd was het wel… Iedereen schrok zichzelf de tering natuurlijk.

Dinsdag 29 November

De volgende morgen warden we gewekt met de geur van verse “Biscuits” (Scones zonder de suiker). Een van de onderzoekers had ze vers gebakken voor het ontbijt, samen met “gravy and egg”, want er moest weer gebikkeld worden vandaag! Opnieuw 2 terrassen bemonsterd, wat eigenlijk vrij snel ging! Dit vanwege het feit dat er minder grote stenen in de bodem zaten! Met als gevolg dat we rond 3u klaar waren. Omdat we toch nog wel wat tijd hadden zijn we daarom naar wat andere plekken gereden om gewoons eens te kijken hoe de rivier zich de laatste tijd had ontwikkeld. Opzich wel leuk! Beetje crossen door lege rivierbeddingen met een 4X4. Het blijft echter wel apart om nu op de bodem van een rivier te rijden, waar in 2011 het water meer dan 16m hoog stond!

Onderweg van plek naar plek kwamen we langs allerlei zij-riviertjes van de Brisbane-river. Echter diegene die de namen heeft bedacht voor deze stroompjes… man man man… Volgens mij hebben ze deze genoemd naar het feit wat ze het eerste zagen toen ze de kreekjes ontdekte. Dit resulteerd in: Dead horse creek, 5 mile creek, sandy creek, Greencovered creek: Ivory creek, Dog creek, Tea time creek, Dead cow creek, brown water creek… En Black but creek (dus…..).

Savonds wilde ik eigenlijk nog even wat aan me thesis zelf werken. Echter kwam ik erachter dat me sleutel van me werkkast op het kantoor thuis lag… DAMN. Maargoed, ik was echt helemaal gesloopd van de afgelopen dagen, dus had er uiteindelijk wel vrede mee. Thuis heerlijk gedouched, verhaaltje en fotos bijgewerkt, en slapen!

Reacties

Reacties

Tim v/d Hurk

Vet om te lezen Luuk! Eerste kangaroo is wel een dingetje natuurlijk en alles rond de Brisbane river lijkt mij ook geweldig om te zien!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active