In the meantime Down Under

Maandje verder!

Dinsdag 25 Oktober

Vanmorgen heb ik een nieuwe fiets weten te bemachtigend. Me Australische huisgenoot wist nog wel iemand die er eentje had staan, die ze toch niet meer gebruikte… Na een telefoontje verder stond er 10 minuten later een mooie paarse mountainbike op de stoep… 120 dollar. Na een rondje te hebben gereden, en alles nog heel was heb ik toch maar besloten hem te nemen. Ik had maandag nog even op internet gekeken naar tweedehands fietsen, maar goedkoper dan 200 dollar waren ze gewoon niet te krijgen…

Nadat alles verder was afgehandeld, heb ik gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum te gaan, om maar te solliciteren…. Na een 15 minuten fietsen, en een half uur rondgelopen te hebben was het resultaat dat ik weer 6 keer me resume heb afgegeven, maar ook 3 afwijzingen heb ontvangen…

Daarna braaf naar de uni geweest waar ik eindelijk kon gaan beginnen aan me thesis, zonder te denken dat het misschien allemaal voor niks is. Toch wel een beter gevoel. Aan het einde van de dag had ik een mooi Excel model gemaakt dat mij de Log Pearson Type III oplevert van een bepaalde rivier. (in Normaal Nederlands: een Excel sheet dat een grafiekje geeft over hoe groot de kans is van een bepaalde overstroming).

Omdat ik goede motivatie had, wilde ik graag door naar het volgende model: Budyko. Dit geeft aan hoe groot de evapotranspiratie efficiency is van een bepaald gebied, door middel van afvoer en regenval. Hoe minder bomen, hoe minder Evapotranspiratie, hoe meer regen er wordt afgevoerd door de rivier. Alleen werd me motivatie al snel de kop in gedrukt doordat ik gelijk al vastliep bij de formule die erbij hoort. Ik heb een variabele nodig, die niet bekend is voor mijn gebied. Na een klein uurtje te hebben gezocht, heb ik het toch maar opgegeven en ben naar huis gegaan.

Thuis wachtte me wel een verrassing. Het fornuis en oven waren weer gemaakt! Dus ik kon mijn gang weer gaan! Cecilia en Julia wilde graag mee-eten, dus ik aan de slag met als resultaat: een Italiaanse couscous ovenschotel, met salami. Tot dusver leeft iedereen nog, en de hele schaal was laag, dus dan zal het wel goed zijn haha.

S ’avonds heb ik Cecilia nog geholpen met haar essay dat ze moet schrijven. Ze moest een samenvatting hebben hoofdstuk dat ging over water en watermanagement in de stad. Ik had aangeboden dit voor haar te doen, omdat het best interessant is om een andere kijk op water management te hebben, dan alleen maar monitoren en voorkomen…. Hoe gaan we eigenlijk om met de gevolgen van onze stijgende vraag naar drinkwater ?

Woensdag 26 Oktober.

De zoektocht naar mijn variabele gaat voort! Gelijk even een mailtje de deur uit gedaan voor een afspraak met Justine, om te kijken of zij mij kon helpen… Om 2 uur had ze nog wel een gaatje. Tot die tijd heb ik eigenlijk gezocht gezocht en gezocht, maar niks gevonden.

Justine bleek hetzelfde probleem te hebben, en kon ook met haar hoofd er niet bij. Fijn, vrijdag maar aan de professor vragen dus.

Toen ik wilde beginnen aan een andere methode rond een uur of 3, kwam ik eigenlijk hetzelfde tegen. De vergelijkingen die er voor stonden, kloppen niet…. Dus opnieuw een zoektocht, zonder resultaat. Om 8uur was ik er klaar mee.

Frustrerende dag…. Ook het solliciteren bij de subway, burgerking en pizzahut in de wijk aan de andere kant van de uni werkte niet echt mee..

Donderdag 27 Oktober

De stress van de laatste dagen is er wel echt ingehakt merkte ik toen ik opstond. Ik was goed duizelig. Voor de zekerheid maar even blijven liggen, totdat het iets minder werd. Maar de rest van de dag ging het eigenlijk niet weg. Toch maar naar de uni geweest vandaag. Er moeten gewoon dingen afgemaakt worden! Dus op de uni ging de zoektocht naar de oplossing voort. Echter denk ik dat ik op het moment een oplossing gevonden heb die dag, ik ga het toch vrijdag maar even navragen...

Voor de rest heb ik een computerprogramma weten te bemachtigen, dat ik nodig heb om mijn luchtfotos te kunnen interpreteren. Normaal kost deze software een kleine 2000 euro. Maar via via op de uni heb ik een proefpakket van een jaar weten te bemachtingen. Das positief. Toen ik ook nog een mailtje kreeg dat ik aankomende woensdag mee op een fieldtrip mag (helaas niet naar me eigen studiegebied) was mijn dag toch wel geslaagd.

Rond een uurtje of 6 nog even koffie gedronken met Julia bij het cafe van de campus.... Daarna doorgefietst naar Sunnybank (de chinese wijk) om nog wat te solliciteren. Inmiddels heb ik 35 keer me resume afgegeven, en bij 60 bedrijven aangeklopt. Tot nu toe zonder resultaat.

Vrijdag 28 Oktober

Vandaag een voortgangsgesprek met de heer Olley, om te vertellen wat mijn onderzoeksvragen zijn, en hoe ik het allemaal aan wil gaan pakken... Toch wel zenuwachtig voor. Weinig geslapen vanacht weer, wat mijn gezondheid eigenlijk niet ten goede doet...

Omdat ik me had voorgenomen om mezelf goed voor te bereiden was ik al om 8u smorgens op school... Om half 10 stond ik – zoals afgesproken – helemaal klaar op het kantoor van de heer Olley, echter was de rest er nog niet... Na een half uurtje mezelf toch wel afgevraagd te hebben of ik wel goed zat, en 2 keer me agenda erop nageslagen had, kwamen de heer Olley en Justine toch opdagen. Ze hadden nog even koffie gehaald...

Toen mijn presentatie erop zat, waren ze het wel met mijn plannen eens. Iets van complimentjes ofzo zit denk ik niet in de cultuur haha. Ze hadden echter wel een kleine opmerking. Namelijk hadden ze zich donderdag eens goed in het studygebied verdiept, en waren ze erachter gekomen dat de data die ik nodig zou hebben, niet zo ver terugging als ze hadden verwacht...

De ergste ontbossing had namelijk plaatsgevonden in de jaren 1950 tot 1970. En de dataset voor de Lockyer Valley, loopt vanaf 1969... Dus hoe de stroom was voor en tijdens de ontbossing, kan niet worden achterhaald.

Dus even een korte samenvatting: Al het werk van de afgelopen paar weken, al me methodes, modellen en statistieken die ik heb gemaakt, kunnen de prullenbak in...

Hoe ik me toen voelde zou ik maar even achterwegen houden haha. Mijn taak voor het weekend zou dus zijn: alle datasets (die ik in principe al had doorgenomen voor in de Lockyer Valley) opnieuw doorspitten om te kijken of er net buiten dit gebied wel afvoer data zou zijn die start aan het begin van de 20ste eeuw... En daar de bijbehorende regendata ook bij zoeken... Dus de rest van de dag heb ik tot 23:00u op de uni gezeten om maar de data op te zoeken.

Echter toen ik savonds thuiskwam (doodop, en nog misselijker dan dat ik smorgens al was) had ik een ingeving. Ik heb nu het dieptepunt bereikt.... Het kan alleen maar beter worden haha! BAM goed begin van het weekend!

Zaterdag 29 Oktober

Smorgens kwam ik erachter dat ik gisteren een halloweenfeestje had gemist. 3 van de 4 huisgenoten waren er heen geweest, en hadden me van te voren tich keer gebeld of ik meewilde. Echter was me telefoon leeg, dus kregen ze me niet te pakken.... Balen.

Zaterdag word aankomende tijd toch een beetje de dag van de was, en het huishouden doen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Eerst de boel gewassen (niks gekrompen nee, machine ook niet kapot etc etc.) daarna op naar Garden City (het enorme winkelcentrum) om daar te solliciteren en boodschappen te halen.

Toen ik smiddags thuiskwam en de was had afgehaald, viel me een deur op naast het zwembad die toegang gaf tot de kruipruimte van het huis. En jaahoor, daar stond hij... EEN BBQ!!! Eindelijk. Dacht er al bijna aan om me huisbaas aan te geven bij de politie wegens cultuurbarbarisme...

De rest van de middag was gevuld met het doen van tutorials voor me nieuwe software programma dat ik ga gebruiken (moet nu toch zeker wel in eigen tijd, wil de de verloren maand goedmaken). Die avond heb ik nog mooi topgear op netflix gekeken, gestreken en mooi naar bed.

Zondag 30 Oktober.

Vandaag stond er een picknick op het programma. Rond een uurtje of 1 zouden we met de “Environmental Club” (soort van studievereniging waar een van me huisgenootjes lid van is) verzamelen in de hippiewijk van Brisbane. Voor die tijd heb ik nog vooral tutorials gedaan om me software programma te leren kennen.

Rond 10 over 1 zijn we vertrokken richting het centrum. Echter bleek bij aankomst de opkomst niet ze heel hoog te zijn... we waren met zijn 5e.... Maar om het geld toch te besteden hebben we uiteindelijk besloten om naar een cafe/bistro te gaan, om daar te lunchen. Ik heb geen idee wat ze besteld hadden, maar toen er een “beer tower” op tafel kwam, vond ik alles best. Tot mijn grote verassing kwam er een bord friet op tafel... En niet zomaar friet, gewoon een friet speciaal (dirty frites)... Na een goede maaltijd verder zijn we toch maar naar een park bij de rivier gegaan, waar we nog een uurtje getjilled hebben.

Rond een uur of 4 was het plan om naar een ander cafe te gaan aan de andere kant van de stad, waar een van de leden van de club een aantal vrienden had, die er zaten te tjillen. Oke... Dus de rest van de middag/begin avond hebben we aan de rivier bij een bar gezeten. Tegen een uur of 7 de bus naar huis genomen, waar ik de rest van de avond toch maar weer aan me thesis heb gezeten...

Maandag 31 Oktober

Oke, ze doen hier dus aan Halloween. Nouja, de buurkinderen in ieder geval. Smorgens om 6 uur ging het al tekeer... Dus na een kort nachtje, toch wel vol energie opgestaan, omdat ik vandaag de oplossing van mijn study area probleem zou krijgen. Ik zou eindelijk eens aan de gang kunnen. YES!

En inderdaad smorgens om 10u een kort maar krachtige vergadering gehad met de heer Olley: de Upper-Lockyer catchment word het!

Smiddags heb ik eigelijk constant aan het rapport gewerkt dat ik min of meer al had gemaakt, om alles te veranderen.

Afgelopen donderdag had ik ArcGIS weten te bemachtigen met behulp van Justin (een andere onderzoeker van het Australian River Institute). Hij bood me echter een extra hard-drive aan met daarom de hoogtekaarten van het gebied. Hij zou ze van het weekend even kopieren, en zou ze die middag rond 4u op kunnen komen halen.

Toen ik de hard-drive bemachtigd had, vond ik het wel zo netjes om hem een kopje koffie te trakteren. Maar daar had hij geen zin in... BIER! Kijk, dat is het betere werk.

Dus wij op naar de uni-bar, maar die was dicht... Balen. Echter onderweg waren we nog een collega tegengekomen, genaamd Micheal, die ook wel zin in een biertje had. Hij bood aan om naar een wijk achter de uni te rijden, om daar in een sportbar een pilsje te pakken.

Prima plan. Dus wij met zijn 3e naar zijn auto... en jahoor, eindelijk... van alle auto's op de parkeerplaats stapt hij nou net in de grootste big ass Land cruiser 4x4. Hoppa!

Na een biertje of 3 verder, en een uurtje of 2 later, zijn we weer naar de uni gereden, waar ik eigenlijk nog wel wat werk wilde afmaken... Half 9 was ik er wel weer klaar mee... Maar toen ik naar huis wilde, weer een lekkere Australische regenbui van een half uur... Netflix dan maar haha!

Eenmaal thuis heb ik (tegen de huisregels in) een mooie wereldkaart opgehangen op me kamer om de boel toch een beetje aan te kleden... en met het mooie uitzicht toch weer lekker de afgelopen week samengevat haha.

Reacties

Reacties

ank

Wederom een mooi verhaal Luuk (wel 2x een vergissing ??)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active