In the meantime Down Under

Veldwerk, Kerstfeestjes, huisgenoten, en andere dingen

Lief dagboek, dit keer een verhaal wat de afgelopen 2 weken beschrijft. Het is niet echt interessant om mijn dagelijkse dingen te lezen, ik weet het. Maar ik wil voor mezelf een beetje bijhouden wat ik allemaal doe, en wat ik voel/vind. Zodoende kan ik wanneer ik terugkom, een mooi boek maken (samen met alle foto's) waardoor ik over 20 jaar nog met veel plezier aan dit avontuur kan terugdenken.

Dinsdag 6 December

Vanmorgen begonnen met het overleggen van mijn resultaten met de heer Olley. Hij was zeer tevreden met wat ik bereikt had tot nu toeā€¦ Maar hij benadrukte wel dat mijn veldwerk-tripjes niet ten kosten moeten gaan van het eindproduct (een paper) dat hij eist. Echter vind ik eerlijk gezegd dat hij niet zo moet zeuren. Doe me best, en meer kan je niet doen!

Eenmaal weer terug op mijn werkplek, kreeg ik een mailtje. Of dat ik niet heel snel terug kon komen naar de heer Olley, omdat hij nog even een serieus gesprek wilde. Ze hadden me namelijk de laatste tijd in de gaten gehoudenā€¦. Eenmaal op zijn kantoor viel hij gelijk met de deur in huis. Ik moest mijn plannen voor na het behalen van mijn diploma maar schrappen. Ze wilde me namelijk heel graag hebben voor een PHD postitie (4 jaar betaald onderzoek doen, en je dr. Titel halen), als hydroloog binnen zijn onderzoeksteam! Moet zeggen dat dat toch wel mijn ego een klein beetje streelt.

Voor de rest ben ik vandaag opnieuw bij het reisbureau geweest om eens wat orde in de chaos te brengen over wat er allemaal kan qua reizen.

Echter begint te tijd toch wel te dringen merk ik nu des te meerā€¦. Waar zondag nog bijvoorbeeld 14 plaatsen beschikbaar waren voor betreffende reizen, zijn er dat nu nog maar 5ā€¦.

Rond een uurtje of 8 had ik weer een bezichtiging bij een ander huis. Echter opnieuw een azatische huisbaas, en werkelijk een grote smerige bendeā€¦ Er was zelfs geen bed, maar een smerig matras op de grond. Nee dankjewel.

Thuis had ik wel het idee om eens chinees te gaan koken! Foe Young Haiā€¦ Ik had immers wat eieren gekregen van me laatste huisgenoot, dus dat kwam perfect uit!

Woensdag 7 December

Afgelopen nacht was het weer ouderwets naar adem happen, jezus wat benauwd. Echter wanneer je toch niet kunt slapen, kun je maar beter genieten van de prachtige natuurfenomenen (onweer!). Dus ik heb lekker op mijn veranda buiten gezeten, met bakkie thee erbij, en naar de show gekeken.

Vanmorgen vond ik het dan ook wel geoorloofd om even iets langer te blijven liggen! Voor de rest ben ik bezig geweest met het herstellen van een fout van gister. Ik kwam erachter dat ik een model had ā€œgerundā€ met verkeerde data. Altijd fijn!

Donderdag 8 December

Vanmorgen moest ik om 7u op de uni zijn. De aankomende 2 dagen is namelijk het jaarlijkse ā€œkerstfeestjeā€ van de ARI georganiseerd. Hierbij zouden we naar een vakantiepark gaan in een tropisch regenwoud ongeveer een uurtje rijden van Brisbane. Eenmaal aangekomen werden we gelijk ontvangen met een ontbijt en koffie, waarna we in onze conferentieruimte werden opgesloten haha. Overdag was er vooral ruimte voor presentaties over wat er afgelopen jaar bereikt was, en wat de planning voor volgend jaar zou zijnā€¦ Aan het einde van de dag kregen we onze kamersleutel. Maar jezus zeg wat een luxe. Een vakantiehuisje voor mezelf, met uitzicht op het regenwoud. Echt prachtig. Daarna hadden we een diner, dat mij nog lang zal heugenā€¦ Alcohol op kosten van de uniā€¦ Nou dan kun je de rest wel raden. Iedereen ging helemaal los! De belangrijkste professors waren echt helemaal van de kaart aan het einde van de avond. Ik weet nog niet zo goed hoe ik die volgende week weer recht in de ogen kan aankijken, zonder dat die beelden door me hoofd gaan schieten haha.

Maar rond een uurtje of 1 vond in het wel genoeg geweest, en heb ik heerlijk geslapen.

Vrijdag 9 December

Wakker geworden met de geluiden van het regenwoud. Beter kan het bijna niet.

Echter was ik door me wekker heen geslapen waardoor ik ontbijt gemist hadā€¦. Maar om 11u stond er een Brunch op het programma. Dus zo erg was dat nou ook weer niet.

Om 12u was de ā€œconferentieā€ afgelopen, waarna we weer met de bus terug zijn gegaan naar de uni. Hier heb ik nog wat gewerkt aan me thesis. Echter merk ik wel dat de motivatie nu wel echt minder begint te worden. Wil nu wel eens wat resultaten gaan zien!

Tegen 8u was de pijp wel leeg, de vorige avond had er toch wel stevig ingehakt. Dus maar eens een keer vroeg naar bed!

Zaterdag 10 December

De conferentie van afgelopen week had me toch wel iets opgeleverd: namelijk het blijkt dat er ook een student is uit Iran, die ook voor de ARI een Phd doet. Toevallig kwamen we aan de praat afgelopen vrijdag, en bleek het dat hij naast mij is komen te wonen sinds vorige week. Hij was namelijk verhuist van een huis 6 huizen verderop. Nu stond zijn kamer nog leeg, en zocht zijn huisbaas een nieuwe bewoner. Dit gecombineerd met dat ik met de kerst mijn eigen kamer uit moet, komt perfect uit. Vandaar dat ik vanmorgen ook een nieuwe bezichtiging had. Een zelfde soort huis als waar ik nu zitā€¦ met wel! Andere bewoners. Dus de keuze was snel gemaakt: Ik heb een nieuwe verblijfplaats vanaf kerst!

De rest van de dag heb ik gewoon ouderwets aan me thesis kunnen werken, waar ik uiteindelijk me eerste resultaten geboekt heb. YES!!!!!!

ā€˜S avonds toen ik thuis kwam, brandde er licht in de woonkamerā€¦ Oke ? En toen ik eenmaal binnen was hoorde ik ook stemmen. Het bleek dat er vandaag 2 nieuwe bewoonsters het huis zijn ingetrokken. Ze woonden tot vandaag in een ander huis van mijn huisbaas, echter is er afgelopen nacht bij ze ingebroken. Natuurlijk voel je je dan niet meer veilig, waardoor ze de lege kamers in mijn huis aangeboden hebben gekregen. Echter zijn ze niet echt sociaalā€¦ Ze zijn niet even kennis komen makenā€¦

Zondag 11 December

Ik had gisteravond vergeten de lamellen dicht te maken, dus dan word je ā€™s morgens om half 5 wakker. Erna wel weer lekker me bed in gedoken tot een uurtje of 9. De eerste resultaten van gister hebben me wel weer een boost gegeven om door te gaan, dus na het gebruikelijke huishouden weer snel door aan me thesis.

S avonds heb ik me was opgevouwen, en me spullen voor de aankomende week ingepakt. Ik ga namelijk vanaf morgen tot donderdagavond weer hetzelfde doen als vorige week. Ff lekker achter de PC uit, en me hoofd naar andere dingen zetten. Ff opladen, en vooral tijd om na te denken over mijn planning hier in AustraliĆ«ā€¦.

Maandag 12 December

Vroeg uit de veren, en op naar ons studiegebied. Eigenlijk was het best wel saai vandaagā€¦ Een beetje vegetatie scannen. Dit is namelijk nodig om te kijken hoe het sediment na een overstroming is veranderd op de bodem van de rivier. Het enige wat je eigenlijk doet is een apparaat installeren op een 3 poot, 3 referentiepunten opzetten in het veld, de coƶrdinaten ervan meten, en voor de rest zeg je tegen het apparaat waar de referentiepunten zijn. Vervolgens kun je een uur niks doen, omdat het apparaat de omgeving door middel van een laser in kaart brengt. Het enige wat we konden doen was het verjagen van de (veel te nieuwsgierige en brutale) koeien.

ā€™S Avonds was het echter wel weer op naar ons vertrouwde boerderijtje met het prachtige uitzicht. Na een paar bier en het avondeten hebben we nog door een stereoscoop nog naar Venus en de maan gekeken. Die zie je hier zonder lichtvervuiling veel beter dan in de stad!

Week 11

Dinsdag 13 December

Om 5u ging de wekker alweer. Het zou weer een hete dag worden, dus wilde we vroeg beginnen aan het veldwerk, zodat we het ergste achter de rug zouden hebben wanneer het heetst van de dag zou aanbreken. Na een paar ā€œbreakfast tacosā€ zaten we om 6u in de auto. Waar we gister vooral bomen hebben gescand ging het vandaag om de kleinere planten. Kortom veelal administratie werk, en het nemen van grondmonsters voor zaad-proeven.

Rond een uurtje of 3 waren we klaar, waarna we nog even langs de supermarkt zijn geweest om wat extra ijs te halen.

Toen we weer op de boerderij kwamen hebben we een grote kunst-grasmat in kleine stukjes gesneden, die we morgen gaan gebruiken om zaden uit de lucht op te vangen! Daarnaast hebben we ook geprobeerd het warme water te maken. Maar helaas zonder resultaat. Nu moet ik zeggen, een lekker warme douche na een hete klamme stoffige dag is geen overbodige luxe. Helaas zullen we het moeten doen met ijskoud water!

Dan maar een extra biertje om warm te blijvenā€¦ En een goede bbq niet te vergeten!

Woensdag 14 December

Vanmorgen was het opnieuw vroeg, hoe eerder we konden beginnen, hoe eerder we klaar zouden zijn. Echter door een miscommunicaties bleken we geen toestemming te hebben om op het terrein te komen, waar we ons veldwerk wilde doen. Dit was wel echt een tegenvaller. Het enige wat we konden doen, is terug naar onze boerderij, en vanaf daar kijken wie er nog meer rond de rivier woonde. Na een klein uurtje zaten we weer in de auto terug naar het gebied. Dit keer bewapend met een stel visitekaartjes, zodat we konden ā€œbewijzenā€ dat we inderdaad van de uni waren. Hier is het bij de boeren de gewoonte om gewoon het erf op te rijden, en met de mensen in gesprek te gaan, ipv te bellen. Na enkele pogingen waarbij niemand thuis was, hadden we eindelijk gelukā€¦. We mochten via iemand zijn hooiland naar de rivier. Echter was er wel een maar (sorry mama)ā€¦. Is gebied is een Taipan-broedgebied. Dus we moesten goed oppassen waar we zouden lopenā€¦ Omdat we laat begonnen waren we ook laat klaarā€¦ Net voor het donker! We hebben geen slang gezien gelukkig, alleen heel veel lege eieren!

Moet wel zeggen dat ik vaak een grote bek heb van dat ik een slang wil zien etc etc, maar toen ik daar liep, je toch wel bang bentā€¦. Het is een van de dodelijkste slangen van AustraliĆ«.

Na alles overleeft te hebben was het eindelijk mijn beurt om te koken: Steak (van de bbq natuurlijk), gebakken aardappelen, en champignons: We leven nog steeds, dus is het wel geslaagd denk ik!

Donderdag 15 December

De laatste dag van het veldwerk alweer. Ook al zijn het lange, hete en zware dagen, het is wel fijn om uit de stad te zijn. Heb wel ondervonden dat ik geen stadsmens ben. Ik heb die rust en ruimte wel nodig op zijn tijd. En daarnaast is het ook goed om even niet met je eigen onderzoek bezig te zijn. Het begon nogal frustrerend te worden, dus dan is een pauze wel ff op zijn plaats!

Na een ochtendje goed georganiseerd veldwerk te hebben verricht, was het weer richting brisbane. Onderweg zijn we gestopt voor de lunch in het plaatsje Moore, waar ze heerlijke Pieā€™s verkochten. Dit is wel echt een Australisch gerecht wat je niet zomaar in Nederland kan krijgenā€¦. Ik heb er nu denk ik 3 op, maar man wat zijn ze lekker. Denk dat ik een partij ga importeren naar Nederlandā€¦

Eenmaal weer op de uni, eerst maar op kantoor al me emails bijgewerkt. 43 stuks in 3 dagen. En dan nog maar niet te spreken over de Whatsapp berichten (876) , facebook-meldingen (41), en andere dingen. Omdat ik het niet kon laten heb ik ook gelijk maar een model aan het werk gezet voor die nacht, zodat ik morgen daarmee weer verder kan.

Daarna was het snel naar huis, lekker douche, en op naar bed. Ik was gesloopt!

Vrijdag 16 December

Zoals ik gisteravond al dacht, er is inderdaad nog iemand bijgekomen in het huis afgelopen week. Toen ik mijn aan mijn ontbijt kwam, kwam er iemand de keuken in, een ā€œstevigeā€ meid van een jaar of 30 schat ik. Ze zei alleen ā€œHiā€, en ze was weer wegā€¦ Toen ik mijn hand uitstak keek ze me heel raar aan.. Oke, dan niet!

Omdat ik van de week niet thuis was geweest, had ik ook nog geen tijd gehad om boodschappen te doen. Dus eerst maar eens voedsel in huis halen, en weer op naar de uni.

1 ding dat ik wel geleerd heb vandaag is dat ook al je motivatie minder is, je wel goed moet blijven opletten. Vanwege een foutje dat ik vorige week gemaakt heb, is al het werk van de afgelopen week (excl. Veldwerk) voor niks. Maar raar genoeg kon het me niet zo veel schelen. Die pauze heeft me wel goed gedaan!

Zaterdag 17 December

Eigenlijk een heel standaard dagje: Oftewel, opstaan, uni, vooral schelden tegen me modellen omdat ze niet werken, en ik geen oplossing kan vinden, naar huis, eten, Freek in Australiƫ gekeken, en slapen.

Zondag 18 December

Vanmorgen had ik het plan om lekker vanuit thuis te werken. Omdat er vandaag nogal onstuimig weer was voorspeld, en ik de was moest doen, dacht ik dat het handigere was om lekker op mijn kamer te werken, en zodoende kon ik wanneer het zou beginnen met regenen, de was binnenhalen. Echter kwam ik erachter dat ik de muis was vergeten op de uni gisteren. En zonder dat ding is het echt geen werken. Dus smorgens maar naar de uni om mijn muis te halen. Onderweg kwam ik langs mijn nieuwe huis op, waar een toekomstig huisgenoot buiten stond te roken. Dus even een praatje met hem gemaakt! Uiteindelijk ben ik toch wat langer op de uni gebleven dan gepland (3 uur). Maar op gegeven moment zag ik op de regenradar dat er een storm wel heel snel aankwam. Gelukkig was ik op tijd naar huis gegaan, want toen de eerste regendruppels vielen, liep ik net door de achterdeur om mijn was binnen te halen. Timing!

Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat ik ga verhuizen volgende week. Mijn aziatische huisgenoten zijn echt goud waard! Ze hadden namelijk een ā€œdinner-partyā€ georganiseerd om hun nieuwe huis in te wijden voor hun vrienden, en ondanks dat ze mij pas 1 keer gezien hebben, was ik ook uitgenodigd. Ik mocht zelfs meehelpen met koken. En ik heb heel wat aziatische recepten geleerd! YES!!! Na afloop heb ik nog een goed gesprek met ze gehad, over het feit dat de cultuur hier zo gesloten is. Ik dacht echt dat dit aan mij lag, en dat ik niet goed genoeg mijn best deed om nieuwe mensen te ontmoeten. Maar zij vertelde mij, dat ze in de 3 jaar dat ze hier zijn, dat dit niet aan mij ligt. Zij maken precies hetzelfde mee. Er is hier gewoon niets te doen, en de Austalische mensen zijn gewoon heel gesloten. Vandaar dat zij ook hele dagen aan hun PhD zitten, omdat ze anders gewoon niets te doen hebben. Moet wel zeggen dat dit verhaal mij wel oplucht. Maar ook dat ik wat mensen gevonden heb waarmee ik iets kan gaan doen. Gelukkig verhuis ik echt maar naar 10 huizen verderop, dus ik zal nog wel vaak bij ze op bezoek komen haha!

Maandag 19 December

Voelde me niet echt heel lekker vandaag, dus heb ik vandaag vooral thuis gewerkt. Althans zover het werken genoemd kan worden. Vooral met hoofdpijn op bed gelegen, en wanneer het even weer iets beter ging, weer aan me thesis gewerkt. Savonds ging het wel weer een stuk beter, gelukkig net op tijd om voor het eerst naar de stad te gaan, samen met me chineze huisgenote. Ze wilde me echte Babo tea laten proberen. Een soort milkshake, maar dan met thee. Dit is zo goedā€¦. Omdat we vrij laat waren vertrokken was er niet veel meer in de stad te doen, en zijn we daarom weer vroeg naar huis gegaan. Rond een uurtje of 10 waren we weer thuis, waarna het voor mij direct door naar bed wasā€¦.

Reacties

Reacties

Ank

Wil je dat alsjeblieft nooit meer doen Luuk; in een Taipan broedgebied gaan zitten... maar goed dat je dit pas dagen later meldt..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active