In the meantime Down Under

De 2 na warmste kerst ooit in Nederland gemeten... Maar dan een tikkie warmer!

Dinsdag 20 December

Vanmorgen werd ik wakker met een whatsapp’je van ons mam… Haar jaarlijkse mammografie had gelukkig weer een positieve uitslag! Dat lucht wel heel erg op. Mijn dag kon dan ook al niet meer stuk.

Vandaag eindelijk eens een dag waarop ik lekker veel heb kunnen doen. Het schoot voor de verandering eens op. Ook me supervisor was heel tevreden met de progressie die ik geboekt heb de afgelopen weken, dus ook wel weer een meevaller!

Toen ik thuiskwam ‘s avonds rond een uurtje of 9 en in de postbus keek, lag daar tot mijn verbazing een kaartje voor mij in… Afkomstig uit Finland!! Moet wel zeggen dat dat echt de kers(t) op de taart was voor die dag haha. Dankjewel Kirsten!

Echter het sinterklaas cadeautje dat ons pap en mam verstuurd hebben een maand geleden is nooit aangekomen… Ben blijkbaar niet lief genoeg geweest dat Zwarte piet het even langs is komen brengen...

Woensdag 21 December

Vandaag zou het 38 graden worden, en de airco op de uni lag eruit… Wat je doe dan. Inderdaad, thuis blijven en daar in de airco werken! Maar smorgens ben ik eerst nog even naar het postkantoor gefietst (slecht idee… veel te heet). Er was gister namelijk wel een brief aangekomen waarin stond dat er voor een huisgenoot een pakketje bij het postkantoor lag. Dus misschien lag het sinterklaascadeau daar ook? Maar helaas.

De rest van de dag heb ik eigenlijk vooral aan me thesis gewerkt. Omdat ik smiddags thuis was, heb ik ook wel beter me Russische huisgenoot leren kennen (jaa ik dacht dat ze Australische was…) Maar een hele vriendelijke dame van een jaar of 26. Ze heeft me een typische Russische lunch gemaakt, boekwijt pap haha (ik dacht dat dit puur nederlands was).

“S avonds was het mijn beurt om te koken voor het huis + de buurman Mohammed (de Iraanse student die ik vorige week heb leren kennen op het feestje van de ARI). Om toch mijn hollandse trots te tonen heb ik hutspot, en bietenstampot gemaakt. Echter is het veel te heet om dit te eten!

Na het diner zijn we met zijn 5 in de buurt rond gereden om te kijken naar met kerstlicht versierde huizen. Ookal is het bijna niks vergeleken met wat je in Nederland ziet, het is mooi om te zien dat sommige mensen er echt iets van proberen te maken.

Uiteindelijk zijn we nog naar Mount Gravatt Lookout point gereden. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de stad, en het centrum. Maar dan ook echt…. Lichtjes tot zover het oog rijkt, 360 graden in het rond…. Onvoorstelbaar!

Donderdag 22 December

En dan word je smorgens heel vroeg (7u) gewekt door het brandalarm.

Maar er bleek gelukkig niets aan de hand te zijn. De huisbaas was samen met een elektricien het veiligheidssysteem aan het testen... En bedankt!

Nou ja, als ik eenmaal wakker ben, val ik niet meer is slaap, dus dan maar op naar de uni.

Echter was ik door mijn nogal slaperige toestand smorgens de oplader van me laptop vergeten, waardoor ik om 2u weer naar huis kon.

Op zich was dat niet zo heel erg, want om 5 uur mocht ik weer naar de bushalte om daar de bus naar het centrum te pakken.

Omdat het de week voor kerst is, draait er elke dag om 6u en 8u een kerstfilm in de openluchtbioscoop op het aangelegde strand (Streets beach). Ik had met me huisgenoten en Mohammed afgesproken om de film van 6u te kijken

Ik kan nu zeggen, dat ik een kerstfilm (Arthur Christmas) gezien heb, onder palmbomen op het strand!

Als klap op de vuurpijl (letterlijk) was er na afloop ook nog een vuurwerkshow vanaf de rivier..!

Na afloop hebben we besloten om nog naar het mooist verlichte huis van Brisbane te gaan, om de avond goed af te sluiten! Echter was het een half uurtje rijden. Maar het was het zo waard! Deze mensen slaan echt alles.... Ze zijn ieder jaar 8 maanden bezig om hun huis zo te versieren. Overal lichtjes, en kerstattributen, zelf lopen ze als Kerstman verkleed, en hun kinderen/kleinkinderen zijn verkleed als elfjes. We hebben hier een rondleiding gekregen, met als einde een foto shoot in de arrenslee haha!

Eenmaal weer thuis (rond uurtje of 11) hebben we nog typisch Russisch gegeten. Het gerecht heet: Russian Harring under a coat.... Ik heb het recept weten te bemachtigen, dus bereid je maar vast voor thuis!

Hierna was het weer heerlijk slapen!

Vrijdag 23 December

Voordat hier de kerst-gekte helemaal losbarst, heb ik nog maar snel even me dagelijkse boodschappen gedaan bij de Aldi. Gelukkig was ik de kerstdrukte voor, waardoor de schappen nog zeker voor de helft gevuld waren!

De rest van de dag was eigenlijk weer vrij saai....

Ik weet niet waar het aan lag, maar me Russische huisgenoot is op dreef! Nadat ze gister een salade had gemaakt, heeft ze vandaag Russische pannenkoeken gemaakt! Nu moet ik zeggen dat deze precies hetzelfde zijn als de Hollandse... Er zijn echt meer gelijkenissen met de Russische keuken dan ik voor mogelijk had gehouden, Boekweit, Karnemelk, Stamppot, Haring, Pannenkoeken.... Het word bijna eng.

Zaterdag 24 December

Omdat ik gisteravond pas om 3u in slaap viel (te heet/benauwd) had ik me wekker om 10 voor 10 gezet. Toen ik wakker was, was het tandenpoetsen, en op naar me nieuwe huis om daar de sleutel te halen! Toen ik terugkwam heb ik eigenlijk me kamer alvast helemaal leeggeruimd. Dan hoef ik dat morgen iig niet te doen, zodat ik toch wel een klein beetje kerst kan vieren. Ik weet niet hoe, maar het lijkt alsof ik veel meer spullen heb, dan toen ik kwam!

Daarna zijn we met zijn 3e (Kimmim, en Miki) naar het winkelcentrum geweest om ingrediënten voor morgen in te slaan. We willen namelijk bij ons thuis met een paar man (de vrienden van Kimmim, die er vorige keer ook waren) een kerstdiner organiseren, waarbij iedereen gerechten maakt van huis thuisland! Maar als je je niet helemaal topfit voelt, raad ik vanaf nu iedereen aan om te gaan shoppen met 2 Aziaten. Jezus wat kunnen die mensen enthousiast zijn over van alles en nog wat. En al helemaal wanneer je een Aziatische supermarkt inloopt. Wel super gaaf om te zien wat alles nu echt is, en waar alles nu echt voor gebruikt word!

Na het shoppen zijn we naar een Café geweest waar we een “echte” Australische koffie op hebben. Omdat het dichtbij Kimmim en Miki hun oude huis lag, waren ze er bekend, waardoor de eigenaar van alles gratis gaf (cheesecake, nog een rondje koffie etc etc.) Ik had echter de koffie wel nodig na deze korte nacht! Eenmaal thuis heb ik nog wat geskyped.

Omdat het kerstavond was, vond ik toch dat er wel samen gegeten moest worden.In China en Thailand word kerst namelijk niet echt gevierd...

Ik heb Kimmim pasta leren koken, waarna we met kaarslicht het diner baas gemaakt hebben.

Vervolgens zijn we maar vast begonnen aan de voorbereiden van het kerstdiner... Maar wel onder het genot van een fles Gin... Die aan het eind van de voorbereidingen (uurtje of 3) leeg was... Oeps...

Zondag 25 December

Ik denk dat ik het echte Nederlandse kerstweer heb meegenomen hier naartoe, want geloof het of niet. toen ik wakker werd regende het ( wat overigens niet stopte voor 2u smiddags).

Maar omdat voor de rest nog niemand wakker was, ben ik toch maar vast spullen gaan over huizen naar me nieuwe huis. Echter in me nieuwe huis zelf, had ik de kans om me kamer eens goed te bekijken, maar ik kwam tot de conclusie dat ik er wel echt op achteruit zou gaan....Het voelde gewoon niet goed om te verhuizen. Me nieuwe huisgenoten waren te vriendelijk, en omdat ik nu alle resultaten heb, ga ik ook meer vanuit thuis werken, dus een plek om me laptop aan te sluiten, en een goede bureau, en bureau stoel waren wel echt nodig.

Ik heb toen voor mezelf besloten om vragen of ik in de leegstaande kamer van me oude huis te kunnen blijven zitten... Als het goed is worden morgen alle papieren in orde gemaakt!

Smiddags zijn we naar een Poolparty geweest van Pepsi (jaaaa geen coca cola ik weet het), een van de Chinese vriendinnen van Miki. Hier hebben we eigenlijk niets anders gedaan dan taart gegeten, en in de jacuzzi gezeten. Wat een manier om kerst door te brengen!

Eenmaal thuis zijn we begonnen aan het diner zelf. Waarbij langzaamaan steeds meer mensen kwamen helpen! Uiteindelijk stonden we met een mannetje of 15 te koken. Met als resultaat: Rijst, Pekingeend, zwarte paddenstoelen, Groene curry, Rijst Brood met kip, echte Italiaanse Lasagne. Komkommer-tofoe-salade, Sperziebonen geblust met Soja en vissaus, gefrituurde omelet, en als toetje: Echte Hollandse perenflappen (die overigens als eerste op waren), Nutella-crepes, Christmas-pudding, custard, en een fruitsalade! Een prima kerstmaal!

Daarna hebben we nog met zijn alle de Harry Potter side story: Fantastic Beasts, and where to find them gekeken. Om 1 uur hebben we nog wat mensen naar huis gebracht, en vonden we het zelf ook wel bedtijd! Kortom, een hele chaotische en stressvolle kerstdag, die ook wel zijn unieke tintjes heeft gehad!

Maandag 26 December

Boxing day, dus wat ga je dan doen in Australië inderdaad shoppen! Maar eerst heb ik nog een beetje aan mijn thesis gewerkt, en mijn contract verlengd met nog eens 5,5 week, zodat ik tot het einde van mijn thesis iig een kamer heb, in een leuk en gezellig huis! Dus mijn dag kon al niet meer stuk. Daarna hebben we pannenkoeken als lunch gemaakt. Een echte strijd tussen Nederland en Rusland! Die ik natuurlijk gewoon heb haha!

Daarna zijn we naar de stad gegaan om nu eens het echte Boxingday mee te maken. Maar wat ze ook zeggen over Black Friday in Amerika, hier is het net zo. De kortingen van 80 tot 90 procent die sommige winkels geven, drijft mensen echt helemaal gek… Duwen trekken, vechten om artikelen, ik heb echt alles gezien!

Uiteindelijk ontmoette we nog een Thaise vriend van Kimmim in de stad, waarna we naar huis zijn gegaan. Eenmaal thuis zijn we met 8 man aan de gang gegaan om te koken. Er stonden een thaise soep, Taiwaneese hot pot, indiase curry, en een Pavlova als toetje op het menu!

Na het eten wisten zijn we naar het huis van Umberto (italiaan) gereden, die een beamer als tv had. Ideaal voor een film dus! Rond een uur of 2 vonden we het wel weer mooi geweest, waardoor ik rond een uur of 3 in bed lag.

Reacties

Reacties

Ank

Wederom weer een leuk verhaal om te lezen Luuk (met veel culinaire details haha)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active